آداب، رسوم و فرهنگ مازندران

آشنایی با رسوم و فرهنگ مردم مازندران

جاذبه‌های گردشگری مازندران

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری مازندران

غذاهای محلی و سنتی مازندران

آشنایی با طرز تهیه غذاهای مازندرانی

شهرهای استان مازندران

آشنایی با شهرهای زیبای استان مازندران

سوغات و صنایع دستی مازندران

آشنایی با سوغاتی‌ها و صنایع دستی مازندران

بازارها و مراکزخرید مازندران

آشنایی با بازارها و مراکزخرید مازندران

مشاهیر و نام‌آوران مازندران

آشنایی با مشاهیر، مفاخر و نام‌آوران مازندران

زبان و گویش مردم مازندران

آشنایی با زبان و گویش دلنشین مازندرانی

سرگرمی‌های بومی مازندران

آشنایی با سرگرمی‌های بومی و محلی مازندران

لباس‌های محلی و سنتی مازندران

آشنایی با لباس‌های بومی و سنتی مازندران

اسامی و نام‌های مازندرانی

آشنایی با اسامی و نام‌های اصیل مازندران

ضرب المثل‌های بومی مازندرانی

آشنایی با ضرب‌المثل‌های بومی مازندرانی

حیاط وحش استان مازندران

آشنایی با حیات‌وحش زیبای استان مازندران

ساز و موسیقی محلی مازندران

آشنایی با موسیقی اصیل و فاخر مازندرانی

مراکز و ادارات دولتی مازندران

آدرس و شماره تلفن‌های ضروری

خبرنامه استان مازندران

سرخط جدیدترین اخبار مازندران

منابع

منابع تصاویر و مطالبی که به صورت بازنشر جهت ارتقای سطح دانش و اطلاعات عمومی بصورت رایگان قرار داده شده اند

قوانین

مجموعه ضوابط و قوانین استفاده کاربران و مخاطبان محترم

گزارش حرف از طرح‌های بزرگ نیمه کاره ورزشی در مازندران؛ قهرمانی با دستِ خالی

تاریخ خبر/ چهارشنبه, 9خرداد , 1403

ساری-گروه اجتماعی|یکی از بزرگترین و مهم ترین مسائل پیش روی مازندران، نبود طرح های بزرگ ورزشی و یا نیمه کاره ماندن این طرح های بزرگ ورزشی در طی دهه هاست. ورزشگاه ها و سالن های بزرگ ورزشی دولتی که می تواند مامن ورزشکاران و قهرمانان ورزشی باشد و روزهای بهتر و پرمدالی را برای ورزش قهرمانی مازندران به ارمغان بیاورد، در طی دهه های اخیر سهم مازندران نشده است.

ورزشگاه های دولتی که با اعتبار دولتی ساخته می شوند ضمن جذب آحاد بیشتری از اقشار مختلف و کم درآمد می تواند با استقرار پایگاه های قهرمانی، بخش مهمی از معضلات اجتماعی را نیز پوشش داده و باری از دوش جامعه بردارد.

در کنار روند کند ساخت پروژه های بزرگ ورزشی برای مازندران که می تواند که قهرمانی مازندران در رشته های مختلف را به میزبانی از رشته های پرطرفدار کشور تبدیل کند، واگذاری اماکن دولتی ورزشی به بخش خصوصی نیز چالشی مهم در راه توسعه ورزش قهرمانی حداقل برای اقشار کم درآمد و عموم شهروندان است.

طولانی شدن برخی پروژه های بزرگ ورزشی در مازندران شاید قدمتی دو دهه ای داشته باشد.

با وجود این مدیرکل ورزش و جوانان مازندران با بیان این که پیش از فعالیت دولت سیزدهم ۸۲ طرح نیمه‌کاره ورزشی در این استان وجود داشت، می گوید: در سه سال گذشته ۶۰ طرح ورزشی در شهرهای مختلف مازندران افتتاح شد.

علی رجبی می افزاید: در سه سال گذشته ۳۳ طرح ورزشی در شهرهای مختلف مازندران تکمیل و افتتاح شد. و در حال حاضر، ۲۱ طرح ورزشی بالای ۵۰ درصد در مازندران وجود دارد که با تامین اعتبار که از سوی دولت انجام شد، تا دهه فجر امسال به بهره برداری خواهند رسید.

مدیرکل ورزش و جوانان مازندران با بیان این که در دور نخست سفر رئیس جمهور ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای توسعه زیر ساخت ورزش مازندران در نظر گرفته شد، خاطرنشان کرد: ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ورزش مازندران جذب شد که ۲۰۰ میلیارد ریال بیشتر از مبلغ مصوب بود.

 

از آمل تا ساری، فرصت هایی راکد!

 

ورزشگاه والیبال کاله آمل، ورزشگاه نساجی قائم شهر، سالن صخره نوردی آمل، ورزشگاه شهدای هفت تیر بابل و ورزشگاه دوچرخه سواری در ساری همه و همه عمری بیش از دو دهه دارند و سرانجام آنها در توسعه ورزش مازندران مهم و حیاتی است امری که به نظر می رسد به یک همت جهادی در این زمینه نیاز دارد.

سالن صخره نوردی آمل در سال 86 آغاز شده و با وجود 50درصد پیشرفت فیزیکی همچنان در انتظار اعتبار برای پایان یافتن است.

سجادی وزیر ورزش در سال 1400 در سفر به مازندران در بازدید از این پروژه گفته بود، مازندران پروژه های نیمه تمام ورزشی بسیاری دارد که باید برای اتمام آنها تلاش کنیم. سجادی افزود: اهالی ورزش در آمل برای تکمیل سالن سنگ نوردی این شهرستان تخصیص اعتبار ۳۰ میلیارد ریالی را پیشنهاد دادند که با انجام طرح های مطالعاتی و بررسی اولویت ها به طور حتم برای تزریق این میزان اعتبار اقدام خواهیم کرد.

ورزشگاه ۱۰ هزار نفری کاله را باشگاه ورزشی فرهنگی کاله مازندران در کیلومتر پنج جاده هراز نیز در دست ساخت است که با حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی به دلایل مطرح شده از سوی وزارت نیرو ساخت این طرح متوقف شده است.

اواخر سال ۱۳۹۵ در حاشیه بازدید وزیر وقت ورزش و جوانان از این طرح، باشگاه کاله اعلام کرده بود که این سالن ورزشی را با هزینه ای بالغ بر ۶۸۰ میلیارد ریال تکمیل و اواخر سال ۱۳۹۷ یا اوایل سال ۱۳۹۸ افتتاح خواهد کرد اما این طرح هنوز بدون تغییر چشمگیری رها شده  است.

سید حمید سجادی در سال 1401 در حاشیه بازدید از طرح های نیمه تمام ورزشی آمل در گفت و گو با خبرنگاران گفته بود: به صورت جزیی و تخصصی در جریان دلیل توقف ساخت ورزشگاه ۱۰ هزاری کاله هستم که یکی از دلایل اساسی مسکوت ماندن طرح، اجرا نشدن طرح های قانونی در ارتباط با رعایت حریم رودخانه بوده است.

وی با بیان این که، از سرگیری ساخت ورزشگاه سرپوشیده ۱۰ هزار نفری کاله آمل از اختیار وزارت ورزش و جوانان خارج است، گفته: باید با تمامی نهادهای مربوطه از جمله وزارت نیرو و همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی جلسات تخصصی برگزار کنیم تا به راه حل مناسب برای رفع این چالش برسیم.

 

وزیر ورزش و جوانان ادامه داده: به طور حتم برای ساخت این ورزشگاه تاکنون هزینه زیادی بخش خصوصی انجام داده و این وزارتخانه تمام توان خود را برای از سرگیری تکمیل طرح البته با رعایت مسائل فنی و زیرساختی بکار خواهد گرفت. تکمیل ورزشگاه ۱۰ هزار نفری کاله آمل که بعد از ورزشگاه ۱۲ هزار نفری آزادی به عنوان دومین ورزشگاه سرپوشیده کشور به شمار می رود، می تواند در توسعه استان مازندران نقش غیرقابل انکاری داشته باشد.

ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر را می‌توان یکی از پیرترین ورزشگاه‌های ایران نامید. پیشینه این ورزشگاه به سال ۱۳۲۰ برمی‌گردد که روس‌ها زمین کنونی استادیوم را در اختیار گرفتند و کنارش پادگان ساختند. کم‌کم این زمین برای فوتبال مورد استفاده قرار گرفت. به عبارتی می‌شود گفت که استادیوم شهید وطنی اکنون از ۸۰ سالگی هم عبور کرده و نهمین دهه حیاتش را سپری می‌کند.

این ورزشگاه طی دهه‌های اخیر بارها مورد بازسازی قرار گرفت و آخرین و جدی‌ترین بازسازی آن نیز توسط دولت سیزدهم انجام شد. اما تجهیز و بازسازی این ورزشگاه با صرف ده‌ها میلیارد تومان هزینه باز هم نتوانست این ورزشگاه قدیمی را به استانداردهای بین‌المللی برساند. به همین دلیل نیز نساجی‌چی‌ها مهم‌ترین بازی‌های تاریخ این باشگاه را که پارسال در لیگ قهرمانان آسیا برگزار شد نتوانستند در شهرشان ببینند.

نساجی‌چی‌ها به جز دیدارهای خاطره‌انگیز لیگ قهرمانان آسیا که فرصت میزبانی‌شان را از دست داده بودند، حدود ۳۰ ماه نیز به خاطر در حال اجرا بودن عملیات بهسازی و تجهیز خانه‌به‌دوش بودند و فرصت میزبانی از دیدارهای مهمی مانند رقابت‌های جام حذفی که در آن به قهرمانی رسیده بودند را از دست دادند.

محدودیت‌های ناشی از قدیمی بودن این ورزشگاه سبب شد که حتی صرف هزینه‌های میلیاردی برای بهسازی آن نیز نتواند نیاز هواداران نساجی به داشتن یک ورزشگاه مدرن و مجهز و با ظرفیت مناسب برای حضور تماشاگران را برطرف کند.

با این که در فرآیند بازسازی و تجهیز با ساخت ۲ سکو طی سال‌های اخیر کمی به ظرفیت تماشاگران این ورزشگاه افزوده شد، اما ظرفیت ۶ هزار نفره این ورزشگاه پاسخگوی نیاز آن‌ها به فضایی برای حضور پرشورتر نیست. برای نمونه در آخرین مسابقه خانگی نساجی که چند روز پیش مقابل استقلال تهران برگزار شد هزاران نفر پشت درهای ورزشگاه ماندند و صدها نفر نیز از ساختمان‌های اطراف به تماشای بازی نشستند.

در بابل عم هزینه ۷۵ میلیارد ریالی دولت برای بهسازی و تکمیل طرح توسعه ورزشگاه هفت تیر بابل طی سال های گذشته به ظاهر کارساز نبوده و این ورزشگاه زمانی که تیم دست اولی وقت خونه به خونه در آن بازی می کرد برای بهینه سازی وضعیت در دست تعریض و ترمیم قرار گرفت.

برای این کار دو گام اجرایی تعریف شد که گام نخست با تخصیص اعتبار به سرعت اجرایی ، تکمیل و در شهریور ماه سال ۱۳۹۸ همزمان با هفته دولت به بهره برداری رسید. همزمان گام دوم توسعه هم کلید خورد ، فازی که هیچگاه به سرانجام نرسید تا همچون زخمی ناسور خودنمایی کرد و سبب محرومیت تیم لیگ دسته یکی شهرستان از ورزشگاه خانگی شد.

ورزشگاه هفت تیر هنگام آغاز طرح توسعه فاز نخست چهار هزار صندلی داشت که در این طرح ۲ هزار صندلی به آن اضافه شد تا بتواند فضای بیشتری برای فوتبال دوستان بزرگ ترین شهرستان مازندران فراهم کند.

این طرح که طبق گفته مسوولان وقت ۶ میلیارد ریال هزینه داشت ، ۲ هزار متر مربع فضا برای نصب صندلی های جدید ، اتاق رختکن بازیکنان مهمان و میزبان ، اتاق مربی ، اتاق داوران و ناظر ظرز فدراسیون در ضلع غربی اضافه کرد.

طبق برنامه ریزی انجام شده قرار بود طرح توسعه و تجهیز فاز دوم به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع در ضلع شمالی ورزشگاه اجرایی شود تا بتواند تعداد صندلی های آن را به ۱۰ هزار برساند.

گام دوم ظاهرا به سرانجامی نرسید و به همین دلیل ورزشگاه شهدای هفت تیر بابل که در سال‌های نه چندان دور با بازی تیم های خونه به خونه مازندران و رایکا بابل روزهای شادی را برای بابلی ها به ارمغان می آورد به علت شرایط نامساعد زمین و فقدان امکانات حداقلی از نظر سازمان لیگ، اجازه برگزاری بازی‌های تیم فوتبال دسته یکی رایکا را نداشت و این تیم در هفته ای که میزبان بود در سال گذشته مسابقاتش را در شهرستان سیمرغ برگزار می کرد.

اما استادیوم شهید چمران آمل پس از ۱۶ سال فقط فاز نخست آن به بهره‌برداری رسید و پس از آن دیگر، خبری از مراحل بعدی آن نشده است.

فاز نخست استادیوم پنج هزار نفری شهید چمران آمل پس از ۱۶ سال سرانجام روز دوشنبه ۲۵ بهمن 1401 با حضور معاون پارلمانی وزیر ورزش و جوانان و مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن این وزارتخانه به بهره‌برداری رسید.

ساخت این ورزشگاه سال ۱۳۸۴ آغاز شد و تکمیل آن طی سال های اخیر به یکی از مطالبات اصلی مردم و ورزشکاران شهرستان آمل تبدیل شده است.

تکمیل طرح های ورزشی نیمه تمام و اولویت مازندران از جمله برنامه های محوری دولت سیزدهم محسوب می شود که دولت برای این طرح مهم زیر ساختی کشتی مازندران یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص داد.

مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در بازدیدی که ۲۷ اردیبهشت امسال از این طرح نیمه کاره به عمل آورد با تاکید بر تخصیص اعتبار مد نظر، افتتاح هر چه زودتر این سالن کشتی پنج هزار نفره چند منظوره را خواستار شد.

به نظر می رسد اتمام طرح های بزرگ و نیمه تمام ورزشی مازندران در تبدیل این استان به یکی از قطب های ورزش کشور در برگزاری اردوهای ملی و بین المللی و توسعه ورزش های تیمی و قهرمانی نقش مهمی خواهد داشت.

 

.
منبع:
حرف‌آنلاین | https://harfonline.ir

error: Alert: Content selection is disabled!!