آخرین اخبار

سیگنال‌های مثبت اقتصادی به بازار/ چرا باید منتظر کاهش قیمت‌ها بود؟

تاریخ خبر/ چهارشنبه, 26اردیبهشت , 1403

این روند مثبت، به سرعت خود را در نرخ دلار در بازار غیررسمی نشان داده، به‌طوری که دلار آزاد به کانال ۵۰ هزار تومانی بازگشته است.

همزمان براساس آمارهای رسمی، تورم نقطه به نقطه تولیدکننده از ۳۷ درصد در فروردین ۱۴۰۲ به ۳۱ درصد در فروردین امسال کاهش پیدا کرده است.

سخنگوی دولت گفته، با سیاستگذاری‌های دولت در اقتصاد کلان، شاهدیم که پایان سال ۱۴۰۲ نرخ رشد نقدینگی به ۲۴.۳ درصد کاهش یافت و از وضعیت بحرانی بالای ۴۰ درصد که ابتدای دولت با آن مواجه بودیم عبور کردیم.

واقعیت اینست که نرخ تورم نقطه به نقطه در پایان فروردین به ۳۰.۹ درصد کاهش پیدا کرده و نرخ تورم نقطه به نقطه ۱۴۰۲ که بیش از ۵۵ درصد بود با کاهش ۲۴ درصدی به ۳۰.۹ درصد در فروردین ۱۴۰۳ رسیده است.

تورم نقطه به نقطه تولیدکننده هم درحالی از ۳۷ درصد در فروردین ۱۴۰۲ به ۳۱ درصد در فروردین ۱۴۰۳ کاهش پیدا کرده است که تورم نقطه به نقطه تولیدکننده در ابتدای سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۰۰ درصد بوده است.

این نشانه‌ها حکایت از آن دارد که بازار درحال رسیدن تدریجی به ثبات پس از التهابلت موقتی ابتدای سال است. بسیاری از کارشناسان هشدار می‌دادند که گرانی‌ها موقتی است و انتظار می‌رود قیمتها به تدریج کاهش پیدا کند.

آمارهای مثبت اقتصادی بر روی بازار مسکن و خودرو نیز تاثیر گذاشته و تورم را به نسبت قبل کاهش داده هرچند دلالها همچنان می‌کوشند تا بازار را افزایشی کنند.

در صورت تداوم وضعیت فعلی اقتصادی می‌توان انتظار داشت که در هفته‌های آتی شاهد کاهش تدریجی قیمتها در بازار و یا ثبات قیمت باشیم.

.
منبع:
خبر فوری | https://www.khabarfoori.com

error: Alert: Content selection is disabled!!